Jak Umawiać Się z chorobą afektywną dwubiegunową

Przycięty wysoki kąt strzał mężczyzny i kobiety trzymających się za ręce na stole

Jak Umawiać Się z chorobą afektywną dwubiegunową

Te porady ekspertów może wygładzić wyboistą drogę Randki z chorobą afektywną dwubiegunową

Niezależnie od tego, czy mieszkasz z chorobą afektywną dwubiegunową, czy spotykasz się z kimś, kto jest, prawdopodobnie zdałeś sobie sprawę, że potrzeba sporego wysiłku i komunikacji, aby związek działał (lub nawet działał). Chociaż jest to rodzaj przypadku każdego związku, choroba afektywna dwubiegunowa wprowadza własne unikalne przeszkody do pokonania dzięki często nieprzewidywalnym zmianom nastroju i energii, które mogą utrudnić wszelkiego rodzaju kontakty towarzyskie, nie mówiąc już o romantycznych przedsięwzięciach.

Powiązane: Jak rozmawiać z nowym partnerem o swoim zdrowiu psychicznym

Powiedział, że to nie jest w ogóle niemożliwe dla kogoś z chorobą afektywną dwubiegunową do daty i ostatecznie mieć zdrowy związek romantyczny. Wręcz przeciwnie. Rozmawialiśmy z szeregiem ekspertów zdrowia psychicznego i ludzi żyjących-i randki-z chorobą afektywną dwubiegunową, i wszyscy zgadzają się, że podjęcie kilku kluczowych kroków i po solidny plan leczenia może ci na właściwej drodze do romansu.  


Co To Jest Choroba Afektywna Dwubiegunowa?


Raz znany jako choroba maniakalno-depresyjna lub depresja maniakalna, choroba afektywna dwubiegunowa jest zaburzeniem nastroju naznaczonym znacznymi i często nieprzewidywalnymi zmianami nastroju i poziomu energii, które mogą znacznie wpłynąć na zdolność osoby do codziennego życia. Zazwyczaj osoba żyjąca z zaburzeniem afektywnym dwubiegunowym doświadcza intensywnych emocji na przeciwnych końcach spektrum nastroju, a także zmian we wzorcach snu i pragnień aktywności społecznej. Maniakalne lub mniej intensywne epizody hipomaniczne nadejdą wraz z uczuciem uniesienia i wysokiej energii, podczas gdy epizody depresyjne będą naznaczone niską energią i uczuciem smutku, a nawet beznadziejności. W niektórych przypadkach osoba może doświadczyć mieszanych epizodów, w których jednocześnie czuje zarówno wysokie, jak i niskie emocje. Intensywność i długość tych epizodów, a także ilość czasu między nimi określa, czy dana osoba ma zaburzenie dwubiegunowe I, zaburzenie dwubiegunowe II Lub cyklotymię. Naukowcy szacują również, że około 30 procent osób z chorobą afektywną dwubiegunową co najmniej raz w życiu podejmie próbę samobójczą. Niezależnie od ciężkości, jednak epizody nastroju Zaburzenia stanowią istotną przeszkodę w prowadzeniu pełnego i zdrowego życia, jeśli nie zostaną prawidłowo zdiagnozowane i zarządzane z pomocą dostawcy zdrowia psychicznego.


Jeśli masz myśli samobójcze, zadzwoń do National Suicide Prevention Lifeline pod numer 1-800-273-8255,aby uzyskać wsparcie i pomoc wyszkolonego doradcy. Lub skontaktuj się z nami pisząc na numer 741741. Oba są bezpłatne i dostępne 24/7.


Według Narodowego Instytutu Zdrowia Psychicznego szacuje się, że 2,8 procent populacji Stanów Zjednoczonych żyje z chorobą afektywną dwubiegunową. To prawie 6 milionów ludzi w całym kraju, którzy są dotknięci tym zaburzeniem nastroju, i nie dyskryminuje, jeśli chodzi o wiek, płeć, rasę, pochodzenie etniczne lub klasę społeczną. Ponieważ często prezentuje się w okresie dojrzewania lub wczesnej dorosłości, w czasie, gdy wielu odkrywa romantyczne relacje, nie powinno dziwić, że osoby z chorobą afektywną dwubiegunową często mogą napotkać trudności w randkowaniu.


Jak się umawiać, jeśli masz chorobę afektywną dwubiegunową


Choroba afektywna dwubiegunowa może objawiać się różnie od osoby do osoby, więc doświadczenie każdej osoby żyjącej z nią może się różnić. Ale ogólnie rzecz biorąc, osoby żyjące z chorobą afektywną dwubiegunową mogą mieć trudności z poruszaniem się w świecie randek, ponieważ ich zmiany nastroju mogą potencjalnie spowodować zranienie lub obrazę partnera, który nie jest w pełni przygotowany na takie intensywne emocje i niezwykłe zmiany w zachowaniu i energii. Te zmiany nastroju i poziomu aktywności mogą również utrudniać komunikację i kontakty towarzyskie, co może w zrozumiały sposób powodować problemy w każdym związku, czy to romantycznym, rodzinnym, czy platonicznym. Ale może również stanowić przeszkodę do nawet poszukiwania relacji w pierwszej kolejności. 

Jeśli dopiero wyruszasz w świat randek, Dr Anisha Patel-Dunn, psychiatra i dyrektor medyczny Lifestance Health zaleca, aby pamiętać o swoim czasie, gdy to robisz-zwłaszcza jeśli chodzi o przesuwanie.

“Bądź świadomy tego, jak długo spędzasz na aplikacji randkowej i czasu, który spędzasz próbując dopasować się do kogoś”, mówi. “Najważniejsze jest utrzymanie struktury snu i spójności w rutynie.”

Dr Patel-Dunn radzi również, aby być pełnym szacunku i świadomym konkretnych scenariuszy lub wyzwalaczy, które mogą wysłać cię do epizodu maniakalnego, hipomanicznego lub depresyjnego, zwłaszcza podczas odczuwania nowego terytorium (takiego jak rosnący związek lub po prostu stawianie się tam, aby nawiązać nowe połączenia).

“Wszyscy jesteśmy ludźmi i mamy gamę emocji, [ale] to kwestia rozpoznania Twój głębię emocji ” – mówi. “Musisz być świadomy swoich reakcji i upewnić się, że moment zmieniający życie nie popycha cię do epizodu. Ty znasz siebie lepiej niż ktokolwiek inny. pamiętaj więc o swoich wskazówkach, aby temu zapobiec.”

Dalej mówi, że pomocne byłoby również upewnienie się, że łączysz się ze swoim terapeutą, psychoterapeutą i grupami wsparcia, gdy zaczniesz do tej pory, aby lepiej zrozumieć swoją diagnozę, ponieważ jest ona osadzona w tej nowej sferze.

Jeśli chodzi o dzielenie się swoją diagnozą z nowym partnerem, ekspert ds. zdrowia psychicznego, pedagog i autor dr Margaret Cochran zauważa, że powinieneś im powiedzieć, zanim złożysz zobowiązanie wobec siebie nawzajem. W końcu to ważne informacje, które twój partner powinien wiedzieć, ale jest to również bardzo osobista decyzja, kiedy ją udostępniasz. Dr Patel-Dunn zgadza się i odnosi to odkrycie do przedstawienia swojego partnera przyjaciołom i rodzinie. Oznacza to, że będziesz chciał upewnić się, że czujesz się wystarczająco blisko i wystarczająco komfortowo z osobą, z którą się spotykasz, aby ujawnić te bardziej osobiste dane o swoim życiu. Ona również porównuje ujawnianie diagnozy do udostępniania innych przewlekłych schorzeń, które dana osoba może mieć. Na przykład ktoś, kto ma astmę i potrzebuje inhalatora, z pewnością chciałby podzielić się tymi potencjalnie ratującymi życie informacjami ze swoim partnerem. To samo dotyczy kogoś z chorobą afektywną dwubiegunową szukającego wsparcia partnera.

Nie tylko informowanie partnera o diagnozie, ale także wyjaśnienie, jak mogą wyglądać zmiany nastroju i jak sobie z nimi radzić, może okazać się pomocne. Gdy ty i twój partner poznacie się nawzajem, będziesz chciał być bardziej otwarty i komunikatywny na temat swoich emocji, tak jak w każdym zdrowym związku. Poinformuj również swojego partnera, kiedy czujesz, że twój nastrój może się zmieniać, jeśli to możliwe, i bądź szczery, gdy doświadczasz poważnego epizodu, który odciąga cię od typowego zachowania. Na przykład, jeśli doświadczasz epizodu depresyjnego, który sprawia, że chcesz zostać w domu, bądź szczery i wyjaśnij to swojemu partnerowi, a nie wymówki, aby anulować plany.

“Jeśli twój partner rozumie, co się dzieje, jest w stanie lepiej cię kochać i wspierać w emocjonalnie zdrowy sposób”, podkreśla dr Cochran.

Nie bój się również zadawać pytań partnerowi i być otwartym na dyskusję o tym, w jaki sposób twoja diagnoza ma na nich wpływ. Ostatecznie, możesz pomóc sobie nawzajem utrzymać zdrowe nawyki i poczucie równowagi i spójności, które jest zdrowe dla każdej pary, niezależnie od diagnozy zdrowia psychicznego. Powiedział, że, należy pamiętać, że twój partner nie jest tam po prostu, aby poczuć się lepiej; związek powinien mieć taką samą ilość symbiotycznych dać i wziąć, zapewniając, że zarówno czują się wspierane i kochane.

“Odpuszczam lub narzekam lub mówię o moich uczuciach bez oczekiwania, że naprawi mnie lub naprawi problem” – mówi Melanie Gibson, czarny pas drugiego stopnia w taekwondo i autorka nadchodzącej książki, Kicking and Screaming: A Memoir of Madness and Martial Arts. W 2010 roku u Melanie zdiagnozowano depresję, zaburzenia lękowe i zaburzenia afektywne dwubiegunowe w wieku 31 lat i od tego czasu utrzymuje zdrowy związek ze swoim chłopakiem od czterech lat.

“Bardzo często daje pomocną perspektywę i zadaje dobre pytania coachingowe, ale nie kładę na nim ciężaru sprawiania, że czuję się lepiej”, mówi.

Chociaż ich linie komunikacji są teraz otwarte i uczciwe, Melanie przyznaje, że utrzymujące się problemy z zaufaniem od emocjonalnie agresywnego byłego spowodowały, że początkowo powstrzymywała wiele swoich emocjonalnych reakcji na początku jej obecnego związku. Ale z czasem, jak mówi, pozbyła się tego emocjonalnego bagażu i stała się bardziej otwarta ze swoim chłopakiem na temat jej chorób i ich wpływu. Nauczyła się również być bardziej bezpośredni z tym, czego potrzebuje od niego.

“Kiedy po prostu muszę być trzymany lub powiedzieć coś zabawnego lub usłyszeć słowa: “Będzie dobrze”, proszę o to, a nie podpowiedź i mam nadzieję, że odbierze moje sygnały”, mówi.

Melanie radzi również innym żyjącym z chorobą afektywną dwubiegunową, aby nie używali diagnozy jako kuli. Wskazuje na swoje choroby psychiczne, aby wyjaśnić, dlaczego może mówić lub robić pewne rzeczy, ale stara się nie używać ich jako wymówki lub usprawiedliwienia dla destrukcyjnych działań.

“To nie jest w porządku dla Ciebie lub twojego związku”, ostrzega.

W miarę postępów w swoim związku, innym kluczem do randki z chorobą afektywną dwubiegunową jest trzymanie się planu leczenia, które zostały ustalone wraz ze swoimi świadczeniodawcami zdrowia psychicznego, a następnie dzielenie się tym planem z partnerem. Jeśli będziesz informować ich o działaniach, które podejmujesz, aby zachować kontrolę nad swoimi myślami i zachowaniami — takimi jak leki, terapia i nawyki i procedury zdrowego stylu życia — mogą lepiej cię wspierać i pomóc ci pozostać na dobrej drodze. To powiedziawszy, pamiętaj o swoim leczeniu i bądź szczery ze sobą, jeśli nadal walczysz. 

“Jeśli twoje nastroje zmierzają w kierunku, który Ci się nie podoba, poinformuj o tym zespół terapeutyczny tak szybko, jak to możliwe, aby Twoje trudności mogły zostać rozwiązane, zanim się pogorszą”, zauważa dr Cochran.


Jak wspierać partnera z chorobą afektywną dwubiegunową


Przede wszystkim, wchodząc w potencjalny związek z kimś żyjącym z chorobą afektywną dwubiegunową, będziesz chciał edukować się na temat zaburzenia z renomowanych źródeł, takich jak Narodowy Instytut Zdrowia Psychicznego i Mayo Clinic. Poza tym jednak konieczne jest, aby zapytać partnera o ich osobiste doświadczenia z chorobą afektywną dwubiegunową i czy istnieją rzeczy, które można zrobić, aby pomóc im podczas ich epizodów (nawet jeśli jest to po prostu cofając się i dając im przestrzeń). Jak wspomniano wcześniej, choroba afektywna dwubiegunowa może wpływać na ludzi w bardzo różne sposoby, dlatego ważne jest, aby być otwartym na zrozumienie unikalnego wpływu, który ma na życie partnera. To pozwoli Ci wspierać ich w najlepszy możliwy sposób i pomóc im zachować zgodność z ich planem leczenia.

Dr Patel-Dunn sugeruje otwartość i otwartość na partnera w trakcie tych dyskusji i wykorzystanie “oświadczeń I”, takich jak “chcę cię wspierać” lub ” w czym mogę ci pomóc.”

“Powinieneś podejść do tego w sposób uważny i pełen szacunku”, mówi. “Diagnoza choroby afektywnej dwubiegunowej twojego partnera jest tylko stanem biologicznym i jest tak samo częścią tego, kim są, jak rodzaj pracy, którą wykonują lub lubią, a czego nie lubią.”

Chłopak Melanie powtarza to uczucie, zauważając, że czasami może być przytłaczające dla niego, gdy doświadcza epizodu maniakalnego, ale użycie nie-oskarżycielskich “oświadczeń I” pomaga mu mówić, gdy czuje się niekomfortowo. Sugeruje również ustalenie granic, aby zrozumieć, że jesteś tam, aby być ze swoim partnerem — kochać ich i wspierać ich w sposób, którego potrzebują — ale nie jesteś tam, aby je naprawić. Melanie potwierdza, że jej chłopak dobrze balansuje, okazując współczucie, gdy czuje się przygnębiona lub niespokojna, i nie lekceważąc jej uczuć.

“Nie mówi takich rzeczy jak “przesadzasz” lub “nie jest tak źle”, ani nie próbuje mnie obwiniać i przypominać mi, że mam więcej szczęścia niż inni ludzie”, mówi. “[Zamiast tego] zadaje mi kilka prostych pytań, które pomogą mi lepiej zrozumieć problem … [co] pomaga mi, gdy mam katastroficzne myślenie i od razu przeskakuję do najgorszego scenariusza tego, o co się martwię.”

Jeśli chodzi o wspieranie planu leczenia Twojego partnera, Dr Cochran zauważa, że twój partner może chcieć, abyś od czasu do czasu był otwarty na wizyty psychiatryczne. Jednak nie naciskaj, aby być uwzględnionym, a na pewno nie bierz tego do siebie, jeśli twój partner zdecyduje się nie oferować zaproszenia, nawet jeśli wcześniej uczestniczyłeś.

Dr Cochran zachęca również partnerów osób żyjących z chorobą afektywną dwubiegunową, aby nie tylko byli cierpliwi wobec nich, ale także byli cierpliwi wobec siebie. Istnieje określona krzywa uczenia się, jeśli chodzi o zrozumienie tego zaburzenia nastroju i jego wpływ na partnera w szczególności, a to może stać się frustrujące w czasach. Ale ważne jest, aby pamiętać, że to choroba afektywna dwubiegunowa powoduje frustrację i prawdopodobnie krzywdzące zachowania, a nie twój partner. Ona również wzywa partnerów, aby byli otwarci na twoje uczucia i potrzeby, aby zapewnić zdrowy i zrównoważony związek.

Przede wszystkim ważne jest, aby partnerzy osób żyjących z chorobą afektywną dwubiegunową uznali, że równie ważne jest, aby mieć własną sieć wsparcia przyjaciół, rodziny, a nawet doradców, którzy mogą zaoferować porady, gdy sprawy stają się ciężkie. Pomoże to uniknąć umieszczania zbyt wiele odpowiedzialności na własnych barkach i pomoże ci priorytet własnego zdrowia psychicznego, jak również.

Możesz Też Kopać:

  • Co zrobić, jeśli uważasz, że masz problem ze zdrowiem psychicznym
  • Co faceci się mylą ze zdrowiem psychicznym (i jak to naprawić)
  • Jak się umawiać, jeśli masz depresję
Pokaż komentarze

Komentarze

Total
0
Shares
Related Posts
Read More

Przegląd aplikacji 8fit

Płatne Treści Przegląd aplikacji 8fit Bądź Na Bieżąco Ze Swoimi Celami Fitness I Dietetycznymi Dzięki Tej Poręcznej Aplikacji…